Translate

Wednesday, January 19, 2011

Misi Gagal

PADANG BESAR – Taktik dua beradik yang cuba menyeludup minyak masak ke Thailand gagal apabila mereka ditahan Unit Pencegah dan Penyeludupan (UPP), di dua lokasi berlainan di sini, semalam.

Kenderaan pertama jenis Kia Fortage ditahan di tempat pemunggahan barang di Wang Kelian manakala kenderaan kedua jenis Mazda 626 di kawasan Arked Niaga Wang Kelian yang masing-masing dipandu seorang lelaki.

Komander UPP Perlis, Deputi Superintendan, Zakaria Abdul Rahman berkata, hasil maklumat awam, sepasukan anggota UPP Padang Besar membuat intipan di kawasan pos pemeriksaan Wang Kelian dan mengesan dua kereta dalam keadaan mencurigakan kira- kira jam 6 pagi.

“Selepas beberapa anggota UPP cuba bergerak ke kenderaan itu, dua kenderaan dipandu dua beradik yang ketika itu melepasi KIK Wang Kelian untuk memasuki negara jiran, bertindak berpatah balik memasuki Malaysia melalui laluan bersebelahan.

“Disebabkan tindakan yang mencurigakan itu, anggota UPP mengejar kedua-dua kenderaan itu sehingga kereta pertama iaitu Kia Sportage ditahan di kawasan pemunggahan barang dan sebuah kereta jenis Mazda 626 ditahan di kawasan Arkib Niaga Wang Kelian,”katanya kepada pemberita di Pejabat UPP Padang Besar, semalam.

Zakaria berkata, hasil penahanan itu, pihaknya berjaya merampas sebanyak 1,341 kilogram minyak masak pelbagai jenama dianggarkan bernilai RM3,360 yang disorok di bawah barangan lain seperti udang kering, beg lampin pakai buang dan mi segera.

Turut dijumpai di hadapan enjin kereta Mazda 626 yang sudah diubahsuai itu ialah dua kotak minyak masak yang disembunyikan bagi mengaburi mata pihak berkuasa. Nilai keseluruhan rampasan ialah RM59,890.

Dua lelaki Cina warga tempatan yang masing-masing berusia 35 dan 40 tahun bersama- sama dua kereta milik mereka ditahan untuk membantu siasatan.

Kes itu akan diserahkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 jika disabitkan kesalahan akan dikenakan denda RM100,000 atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya.

Sinar Harian Utara

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca atas simen,
sudah baca bagilah komen.

Blogger templates

Popular Posts

 

© 2012 Sembang Perlis Thesis Theme Converted by Hack Tutors.info Edit by SembangMalaysia